måndag 4 juli 2011

”Mellom bakkar…” (norska folkvisor)

…Millom bakkar og berg ut med havet
heve nordmannen fenget sin heim…
(Ivar Åsen, från norsk folkvisor)

… folkvisan ramlade ner i mitt huvud då jag kastade mig uppåt i backarna. Hittade sen en yber-cool upprockat version på folkvisan av norska hårdrocksgruppen ”Finntroll”. Blev fångat i musikens värld halvannan timma! Coolt, helt enkelt;)

Backintervallen!
Första backen var ganska brant, svängig och rolig. Fyra gånger löpa upp och gå ner. Baksidan av låren jobbade, kände mig stark och snabb; älskar denna känsla!;)
Andra backen var längre med en jämn mellanbrant stigning. Under första intervallerna fanns bra sprut i benen, så jag kunde fortsätta med flyt. Sista två här började kännas tyngre.
Tredje backen hade ojämn stigning och var överlag lite snällare. Jag maxade och flög ganska snabbt genom här.
Fjärde backen var en tuffing med trappor, grus, svängar, brant och avslutade i en jämn uppåt-stigning. Längste backen. Första vändan klarades jämn tempo, det var tufft och jag andades som en tok. På sluten av denna intervallen började benen bli tunga och sega. Precis som att ett par gummisnoddar dro benen bakåt…
De två sista intervallen här var det bara att ta sig genom. Benen kändes astunga och sega som lim. Fast det gjorde inget, det var ju bara dessa två kvar att köra.
Benen jobbade överlag förvånansvärt bra i backarna under ¾ av passet. Jag hade endå tränat ett tung ben styrkepass igår, och träningsverken och stumheten i låren var definitiv då jag gav mig ut emot backarna nu i kväll. Fast träningsveken kände jag inget av under själva intervallerna. Känns starkare i benen idag jämfört med backintervallpasset i förra veckan. Känns som ett kvalitetspass:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar