lördag 9 juli 2011

Ambivalent & Ambient

Igår såg jag filmen ”Black Swan”. 
Har villat se den länge. Sätt framemot det. Hade hunnit skruva upp mina förväntningar. Och det ordentligt! Den mystiska uttrycksfulla filmaffischen!
Magkänslan jag satt med under och efter filmen är: 
Övertygande, illamående, obehaglig, jobbigt, grusamt, ondska, anorexi, kontrollmani, maktmissbruk, hopplöst. 
Sen; observerar jag att inom mig dras en slutsats; 
”överskattat”
… jag tittar lite på innehållet i denna slutsats som definieras inom mig; varför tycker jag så? … Nej… det är inte det att jag tycker filmen är dålig gjord, utan filmen är övertygande redigerat. 
Utan det handlar om att jag är less på denna typ av film. Det känns lite stereotypt, lite fördomsfullt… detta sätt att framställa hur människor i olika typ av svåra situationer långsamt bryts ner, att det bara går sämre och sämre och till sist går det just åt helvete, och just detta helvete kan utformas på olika sätt och man får sitta och se på att människor lider och av olika anledningar kan denna person inte förmå göra nåt åt sin situation! Så som tittare på denna film får man sitta och se på hur det hela går neråt med denna person!!
Jag är trött på dessa pessimistfilmar. Jag är trött på tristessfilar, krigsfilmer, eländfilmar där allt går antingen rakt eller svängigt i riktning av "helvetet"!
Varför framställa människan på detta sätt? Tänker jag… varför så ”enkelt” att det ska få gå raka vägen åt skogen, varför kan inte människan framställas som att hon/han maktar vända om på sin situation och faktisk heller illustrera fram människors fantastiska kraft och förmåga av att hantera livets utmaningar.
Jag vill se att tjejen fixar det. Jag vill se hur hon tänker och gör för att vända om på sin livslina, sin livshistoria!
Varför inte grotta ner sig i de positiva krafternas värld... där lösningar och möjligheter kan synas; det finns ju ett hav av saker att fokusera på.
Jag vill se att människan förmår att lösa svåra situationer. Och trotts allt, vad det nu måtte vara som står i vägen, ta kontrollen över det eget livet. Ändras och utvecklas i någon riktning inom vad som helst i princip. Jag tycker det är detta som är spännande och intressant. 
Det finns så mycket som är vackert, som är av det goda, som är gott. det finns lösningar för allt!
Jag vill se människor växa.
jag vill se hur världen kan bli bättre.
Jag vill att allt ska bli gott.
Jag vill se och tro på det goda! Det goda i människor!  
Det finns oändligt med aspekt och lager inom just det goda. Hoppet. De uppbyggande byggstenar inom livet. Det som lyfter människor upp och fram . Den skapande kraften som ligger i oss alla, och gör att vi kan lyfta detta "fjället", berget...vad det nu än måtte vara som behövs "flyttas";):)
Det är detta som intresserar mig, det är detta jag vill höra om.
Det är dog detta som ligger bakom min känslas slutsats "överskattad". 

Next stop; the gym! Armar, mage samt löpning/85%maxpuls.
Then; ”Ambient live festival” med music all the way! Ska bli så härligt at njuta skön musik utomhus i underbaraste sommaren:)
I LOVE music!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar