tisdag 12 juli 2011

MAT-uppladdningsdag

Veckarklockan ringer klockan 5.30. Som vanligt.
Hoppade ur sängen och kände direkt att kroppen gnällde någon typ av ovanlig hungerstrött-melodi.
Instinktivt förstod jag direkt att denna känslan handlade om att kroppen efterfrågade näringspåfyllning.
Tänkte ”Ok kroppen; lugn; jag hör dig:) Du ska få det du behöver”.
Bestämte mig för att äta även oftare än vanligt för att fylla på detta extra som jag kände kroppen efterfrågade;
körde varannan timma (i kontrast till i vanliga fall - då jag kör mål varje 3-4 timma).
Sen valde jag att skjuta fram träningspaketet tills eftermiddag/kväll.

Kroppens respons var ganska fascinerande; under dagen kvicknade den till som en uttorkad planta som stått 2 veckor utan vatten och plötslig får vann. Efter en dag med 2-timmars näringsintervall var ballansen återställd! 
Vid klockan sex kändes kroppen åter redo för träningspass.
Söndagens uteblivande Backintervallpass skulle genomföras (passet som jag inte klarade av att genomföra då jag var totalslut efter Ben&Rump-styrkpasset i gymmet). Här ska ingen pass missas!
Hittade 4 "nya" backar och trappor. Kämpade på med mina höga knälyft;) Kroppen var samarbetsvillig, så jag tänkte "Åh - vad fan" och la på en extra intervall;) Älskar ju att vara utomhus! Fast jag älskar ju gymmet också;) Det är nu just ordet "variationen" som för mig gör min träning så spännande och kul!

Talking about the gym; dags att kasta in middagen och åka iväg till gymmet och köra dagens egentliga schematiserade pass; Bröst&Rygg! ”Shup-i-dup;)”

2 kommentarer:

  1. Spännande det där med att det gör sån skillnad hur man lägger upp sin "matdag". Inte bara kcal som räknas, även om man (jag) gärna får för mig det ibland! Skönt att du fick extra energi av ditt nya upplägg! :D

    SvaraRadera
  2. Emma;
    Ja, precis; effekten av matens VAD, HUR, NÄR. Det blev som ett lite instinktiv-tdrivet experiment:)
    ja, jag körde intensiv-energi intag just igår, syftet att återställa energi-ballansen i kroppen just igår;):)

    SvaraRadera