måndag 15 augusti 2011

Starten gått för SVB & 60 dagar Ben/Mage!

 ... den uppmärksamma läsaren har nog lagt märka på att jag under  senaste dagarna enbart pratat om BenVaderRumpaMage-träning. Det finns en förklaring!
Glimtvis i mina inlägg har jag tidigare nämnt att min Bursa i höger axel gnäller i ytterlägen och lägen där armarna jobbar över horisontala axelnivån. Jag har under en tid kört växelströmbehandling som åtgärdad ytlig inflammationsvävnad i såpass stor utsträckning att jag under sommaren har kunnat köra en hyfsat träning av armar, axlar och rygg! Fast växelströmmetoden har inte tagit bort den inre inflammationen i min Bursa, därför att den fortfarande gnäller i ytterlägen. Insåg att det var läge att gå vidare för att få bukt med inflammationens kärna.

Under semestern gjorde jag ett djupdyk i behandlingsmetod-djungeln. Hittade Stötvågbehandlingsmetoden (SVB) som är utformat just för att behandla djuptliggande inflammerad vävnad, och passar därför för att behandla en svåråtkomlig inflammerad Bursa lokaliserad under ben och annan vävnad. Med nya kunskapen om en metod som faktiskt går hela vägen på djupet var det bara att bestämma sig och köra igång! Växelström var jättebra för behandling av de yttre inflammations-skikt fast tog mig inte hela vägen och jag insåg att det var läge att gå vidare för att få bukt med inflammationens kärna.

IMMUNFÖRSVARET GÖR JOBBET
Syftet med stötvågsbehandling är att skapa en ny inflammation i vävnaden som kroppens immunförsvar upptäcker, attackerar och bryter ner för sen bygga upp helt ny frisk vävnad i Bursan. Precis som vilken som helst naturlig läkningsprocess i kroppen.

BEHANDLINGSFÖRLOPPET BESTÅR AV 3 FAS
FAS 1: Skapa en ny inflammation
Tre tillfällen med stötvågsbehandling ska köras, med en vecka mellan tillfällen. I varje tillfälle körs 2000 stötvågar. Ett verktyg används som liknar på en stång, denna stången trycks emot axeln från alla vinklar och just mekaniska störar trycks in riktad emot Bursan, för att skapa en sprallande ny och färsk inflammation i området.
FAS 2: Läkning & Vila av armen
I denna fas ska kroppens immunförsvar under 10 dagar i lugn och ro (ostörd, utan någon form av träningsmoment) börja sitt läkande av Bursan genom att attackera och bryta ner den inflammerade vävnaden och samtidigt bygga upp ny frisk vävnad.
FAS 3: Läkningsprocessen fortsätter evt. med belastning
I denna fas som räknas över 20 dagar, KAN (...) jag påbörja stabiliseringsträning med "Känslan som Navigator" och då med mycket försiktig belastning, OM DET KÄNNS BRA.

19 SEPTEMBER UTVÄRDERAS BEHANDLINGSRESULTATET. Hupass kroppen lyckats hantera läknings-processen. En av två saker kommer då att hända;
1) Utförelse av vissa rörelsemoment kan utföras utan smärta och behandlingsförloppet med alla dess moment inkluderat läkningsprocessen kan anses som lyckat.
2) Behandlingsprocessen igångsättes på ny, då förväntat resultat inte intruffit. I denna andra behandlingsrundan kommer två stötvågsbehandlings tillfällen köras och sen genomgås läkningsprocessen åter en gång med fas 2 och fas 3. 
3) … själv tänker jag att det också kan finnas en tredje möjliga scenario, nämligen att vid kroppens immunförsvar skulle behöva något längre läkningstid utöver den 4 veckorna. Det är min reflection.

REFLEKTION
Teoretiskt kan alltså Bursan redan efter dessa 6 veckor vara återuppbyggd med frisk vävnad och klassas som frisk.

STARTEN GÅTT...
Jag körde igång första stötvågbehandlingstillfället för en vecka sen och andra tillfället idag. Har nu också fått förstå att axeln och armen inte får belastas alls under de första 30 behandlingsdagarna, därför kroppen måste få jobba på att läka under denna perioden, det är liksom vitsen med det hela! Jag hade svårt att ta till mig den informationen… hjärnan provade hitta vägar runt detta faktum så att jag skulle kunna träna överkroppen ändå… men nu har jag insätt och accepterat! Det handlar ju bara om två månader, inte mycket i det stora sammanhanget. 
Nu kan jag lägga 60 dagar på ben, vader, rumpa och mage istället… kommer nog att se lite intressant ut om två månader; tränad underkropp plutts mage fast otränat överkropp he-he… lite som en motsats till enkelte av Armstora killerna i gymmet;) Jag ska träna dessa muskler jag kan fokusera på och njuta så mycket jag kan av träningen ändå.

5 kommentarer:

  1. Det kommer att gå finfint, och du kommer ha sjukt bra ben efter de här månaderna! :)

    SvaraRadera
  2. Fitnesscoachen;
    -Åh, tack snälla Madde; Det värmer; så gott att läsa de här orden just nu!
    -Körde behandling igår... så sjukt smärtsamt... bokstavligen 2000 stötvågar med kräkläge! Så himla ont i axeln nu, fast det är precis som det ska vara och ett jättebra tecken på att det händer grejer; TUMMEN UPP!!!!
    Jag vill inte köra på smärt-ställande på natten, då känner jag inte att jag skulle råka ligga på och sova på axeln! Så sömnen blev obefintligt! Jag har fått ordinerat att axeln ska dessutom ha totalvila 48 timmar efter behandlingstillfället.
    Jag tror stenhårt på att denna metod är den rätta för mig, så jag biter ihop!!! Tänker hårt på att detta är bara några stakkars veckor!

    SvaraRadera
  3. Säger som Madde... tänk vilka ben du kommer att ha efter dessa månader. Likaså mage. Grymt! Då blir det full fokus på överkropp när behandlingen är klar. Hoppas det går bra med allt! Kram

    SvaraRadera
  4. Håller alla tummar och tår att det går bra och att det blir helt bra. Å det blir det :)
    Ja du! ingen risk för kycklinben ;)

    Ha det gott!!!

    SvaraRadera
  5. Ush, jag känner i gen mig i det där, så gaaaalet frustrerande att vara tvungen att vila för att bli av med skada/sjukdom. Mycket bra insikt du har kommit till nu till slut i alla fall, att du måååste vila, bra där! :) Håll fast vid det nu med =) Kram och lycka till med tillfrisknandet! :)

    SvaraRadera