lördag 20 augusti 2011

Fotform

Det kan låta självklart, vi vet ju alla att sko ska "passa" fötterna! Fast vad betyder detta egentligen;
Vad innebär det i praktiken att en sko "passar"?

Idag har jag varit på GÅ  &  LÖPKLINIKEN Horngatan och mottagit expertis av en kunnig butiksbiträde och sjukgymnast som jag här namnger "Nr.1". En person som fattar när man "lägger fötterna och tränings-aktiviteterna på bordet!" Jag fick vare med på en insiktsfull kunskapsresa om just hur mina fötters konstruerade formar blir belastad under mina olika tränings-aktiviteter. Fokus riktades på den aktivitet som skapar största belastningen på fötter och benkonstruktion och därför ställer största kraven på skodonet, vilket i mitt fall är intervall-löpning.

Butiken använder sig dels av en värmedetektor-utrustning för att utvärdera den enskilda fotens stöd-behov...! En platta identifierar hur tyngden från den enskilda foten faller olika på fotsulans tryckytor. En digital skärmbild visar formen och belastningstyngden på fötternas tryckytor; var under foten tryckytorna finns, och hur stora de är. Tryckyta-mönstret visar var belastningen från din kropp hamnar, var trycket blir störst och minst och graderingen däremellan under den enskilda foten.

FRÅN  SAUCONY  TILL  ASICS
Butiksbiträde och sjukgymnast "Nr.1" gjorde mig idag dessutom till "Asics-fan!" Jag som varit trogen Saucony i 4 år! MEN; efter att ha undersökt utformningen och löpnings-rörelserna på mina fötter tyckte "Nr.1" att Saucony var en dårlig ide! Hon förklarade att Saucony modellernas utformningar är väldigt raka och platta inuti, medan jag har banan-formade tryckyta-mönstre och mycket höga fotvalv! Med andra ord; Saucony passar inte mina fötter. Med kunskapspaketet i hand; "Nr.1`s" utformnings-analytis och de digitala värmljus-bilden, blev kravbilden konkretiserad; 
Krav 1: Halvmånde-utformade skor för att stödja fotens grundform.
Krav 2: Uppbyggd form inuti skorna för stödja fotvalven. 
Resulterande produktval: "Asics med sulor it is!"

TRÄNA  &  STÖDJA 
Sen berättade "Nr.1" om dehär att just träna upp fotsulan och tårna. Styrketräning och dennas effekt. Hon drog en bra jämförelse med ett jobb där arbetaren behöver lyfta fast personen har för svaga biceps… då behövs en ergonomisk anpassad stödjande utrustningssele som hjälper arbetaren med lyftningen oavhängig av personens styrka. Det samma gäller för skodon; stödja just där den enskildas fot blir belastad under de träningsrörelser som just den enskilda personen planerar att utföra, syftet att fötterna mottar en så jämn och stabil belastning som möjligt.

"DET PASSAR"
  • Värmljus-bilden visar mycket insiktsfull information om de egna fötterna och om det belastnings-påslag varje enskild fot utsätts för. Metoden ger dig en möjlighet att lära känna och åstadkomma större förståelse ovanför dina kroppsdelar som belastas mest av din kroppstyngd, de delarna av dig som möter underlaget. 
  • Bilden ger tillsammans med kunnigt och analytiskt förhållningssätt till individens 3-dimentionala fotformar en tydlig bild på behovsunderlaget och kravbilden inför köp av skodon (Jag har blivit expedierat av två personer på denna butik. Båda personerna hade kunnigt, analytiskt framgångssätt och är utbildade sjukgymnaster. Den tekniska utrustningen jag beskriver används rutinmässigt som en del av behovsanalysen vid köp av nya tränings-skodon). 
  • Rätt skodon består  alltså av ett paket; "den sko och den sula" som stödjer fotens 3-dimentionala utformning vertikalt som horisontalt samt volymmässigt och som resulterar och avger en jämn belastning emot underlaget, ett jämnt nerslag för fotsulan och kroppens leder, sätt i förhållande till den typ av träning den enskilda personens fötter utsätts för.

Jag är vid dethär laget stamkund hos Gå & Löpkliniken - Horntull!

3 kommentarer:

  1. Grymt med nya skor! De där kan du springa många fia mil i! =)

    SvaraRadera
  2. Oh, bra inlägg! Sitter faktiskt på tunnelbanan på väg mot löplabbet nu, men måste nog svänga förbi även Löpköiniken nu innan jag inhandlar skor :)

    SvaraRadera
  3. Men oj vilken teknik som kan se allt det där.
    Men vad bra att du nu vet vad du ska ha för skor :)

    Ha en fortsatt bra söndag!!!!

    SvaraRadera