tisdag 10 januari 2012

All in for Technic-2012!

Min nya princip för året 2012 är att alltid ha teknikfokus! A-L-L-T-I-D!! Utföra alla övningars rörelser, vinklar, rytm så noggrann och perfektionistisk som jag överhuvudtaget bara kan! Maniskt noggrann, ska jag vara! Tyngden på alla vikterna ska vara den högsta vikten där jag med min kropp känner, uppfattar, med mina ögon observerar och ser att tekniken utförs rätt. Med denna inställning finns störst chans för muskelkontakt, säker utförande av övningen, uppbyggnadsfasen kan stabilt fortsätta framåt efter planen på ett tryggt och utvecklande sätt.

Jag är nu till en början lite försiktigare med vikterna för jag vill vara säker på att jag får med mig alla små muskler, senor, ligament i utvecklingen. Som känt starks senor och ligament långsammare och dessa måste vara med för att kroppen ska utvecklas på ett stabilt sätt utan belastningsskador i kroppens "svaga länk". Några muskler är ju starkare än andra och dessa vill liksom jobba hela tiden fast andra mindre muskler vill helst snyllta på de stora musklerna. Detta vet jag och detta får inte ske utan alla ska vara med som en helhet, en gemenskap inom kroppens ramar.

Det gläder och peppar mig att köra genom denna januarimånadens alla kroppsdelarnas pass och övningar. Nu börjar"klättringen", det stegrande byggandet av muskelmassa i båda volym och styrka. Det känns spännande, roligt, är laddad, ser framemot träningsresultat efterhand framöver våren:)

6 kommentarer:

  1. Låter grymt! ;) Har oxå tänkt satsa mer på teknik i år! Kanske vi ska se till att få till ett pass tillsammans snart? Löpning eller gym spelar ingen större roll för mig =)

    SvaraRadera
  2. Emma;
    Kul; ja det gör vi:)
    Tekniken är så fundamental viktig. Egentligen är det koncentrationskrävande att styrkträna, kanske vi ska börja kalla styrkträning för Kogfysträning eller nåt. Rene hjärngymnastiken att få kontakt med musklerna i ryggen iallafall;):) Får ju huvudvärk istället för träningsvärk ha-ha;);)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa helg kanske...? Jag ska på födelsedagskalas någon gång på söndagen, men annars kan jag så gott som när som =) Hur ser det ut för dig?

      Radera
  3. Söndag är verkligen en perfekt dag att träna ihop! Bästa dagen!
    Söndag den 22 blir perfekt, "High Five"!
    Jag är ju en morgontränare så vad sägs om någon tidig tidpunkt? ... fullt i gymmen nu på nyåret också så morningen är bra av den anledning också så man inte hamnar i "kö-träsket";)

    SvaraRadera