lördag 12 november 2011

sjuk@köksvyn.se

Sjuk:"BBF!"
Helgen var avsatt för team-aktiviteter tillsammans med vår klädsponsor Dcore i Kristianstad efterföljt av träningsläger i Göteborg. 
Fast här har snorats och hostats i febrig kropp med svullna ko-ögon under några dagar! Med vita immunförsvarsflaggat högt hissat har jag läget som kapitulerat under täcket och tänkt ”BBF - BBF -BBF - BBF (Bli Frisk Fort) * okänt antal REP`s...
Besviken! Varför precis NU!! Det är givetvis ALDRIG lämplig att bli sjuk, fast mitt uppi en planerad träningsläger känns som maximalt-olämpligt!

Det viktiga är...
1) Vara frisk och skadfri, 2) Energi för hård och målriktad träning, 3) Återhämtning (tillräckligt fysisk sömn och mental vila). Om en av dessa tre faktorer bryts börjar ”grunden på konstruktionsbygningen” förvittra.

Denna lördag ska bjuda på...
7.45 am: Mini-morgonpromenad till det lokala, supermysiga minibageriet. Väl framme fanns morgonpigga Stockholminflyttare på plats i bagerikön. Lokalen verkade vara fyllt med Sveriges härligaste dialekter som fyllde rummet med rullande "R" ljud... sköna skånska dialekter! 
Alla mina skånska grannar måste vara precis som jag; vi tycker om morgonen även på en lördag;) Jag är knäsvag för dialekter i allmänhet! Jag upplever att en röst och uttalanden förmedlar mycket intryck och karaktär. En röst berättar en historia i sig bredvid orden... innan jag egentligen vet något eller har fattat något överhuvudtaget... ha-ha ganska roligt och lite intressant hur man kan påverkas av olika sinnesintryck...;) Jag blev iallafall glad inom mig av att lyssna på alla dessa sköna dialekter kring mig som beställde sina bakverk... sen blev det min tur och det blev båda surdegsbröd, rågbröd och kanelbulle.
Har sittet läääänge vid frukostbordet... kunde säkerligen sittat där och ätit mig till kvällsmörkret sänkade sig över trädgården; 
Denna morgon tog jag nytt VÄRLDSREKORD i personlig utveckling inom frukost-njutning i mitt älskade kök! Ja, det är nog rätt säkert att jag gjorde det!
Ätit ljuvligaste frukosten; nybryggat med mjölk (!!), lite nybakat surdegsbröd med mjukost och körsbärmarmelad, lite rågbröd med salami… 
Mentalt känns det som jag skulle kunna sittat där och ätit hela dagen tills läggdags ikväll!! 
Fysiskt känner jag att min mage inte tål bröd eller kolhydrater något vidare, utan magen blir blixsnabb proppmätt utav enbart några tuggar bröd; magen blir spänd och utsprängd som ett kalvskinn på en trumma… jag får rakt av ont i magen. 
Som en reflektion till detta måste jag säga att det är intressant hur hjärnan och kroppen verkligen inte samarbetar just nu när kroppen fått hålla låg-kolhydratskost och lågt intag under några veckor; hjärnan vill bara äta, äta, äta… vill ha mera hela tiden. Fast magen vill inte det, utan magen säger ”STOP!” efter typ några tuggor med brödbitar.

Min älskade morgonstund!
  • Älskar särskillt mycket på tidiga morgonen… "Morgonstund har guld i mun", det är min melodi:)! ALLTID!
  • Värmeljus som ljusnar upp rum och fönsterkarm i morgonmörkret.
  • Alessi-kaffebryggaren som med sina ”extruderadde svarta plastögon” stirrar på mig varje morgon i väntan på att få igånsätta sin vatten-magnesiumuppvärmningsmekanism som får vattnet att bubbla hysteriskt roligt mycket ”broooom… bubble-bubble”, för sen att rushas genom kaffefiltret och slutligen "swuuuuuush” ner i kaffekolben och får hela köket att lukta morgonMYS!
  • Beundra de fantastiskt ockergulfärgade husen med roströda tak och cylinderformade torn utanför köksfönstren.
  • Trägården nedanunder där ibland rådjuren på tidiga morgonen gömmer sig, vilar med sina stora lyhörda öron och uppmärksamma ögon. 
  • Morgonrutinerna med morgonpromenad, mysjogg och löpning efter känsla eller ”call it what ever” variation for life!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar