lördag 18 februari 2012

Vikt, bröd & mormors syskrin

Minnen i min mormors syskrin...
Vilodag och dagsvikt på 62.9 kg.

Plockade fram syskrinen för att sy i några saknade knappar. Syskrinen har jag arvet av min mormor (mommo). Fylls med en säregen känsla när jag öppnar syskrinen... lekfullhet, förväntansfull spänning, längtan och glädje - som att gå in i en sagobok fylld med berättelser. Magisk känsla att titta i skrinen fylld med spännande, gamla, handgjorda, välgjorda sysaker där varenda pryl har själ! Som en skattkista fylld med personlighet; ingraverade initialer i en järnytor, magiska färg, kvalitetstråd, metallprylar, välbevarat pappers-emballasj med detaljerad grafik och mönster. Medan jag klämde på en guldfärgat sytrådsnälla gjord i trä, tänkte jag; "denhär har mommo hållit i sin flitiga arbeteshand..." Jag kunde se hur hon gungade iväg på sin blågrå gungstol... flitigt virkande och stickande på ett okänd antal tröjor, sockor, sängöverdrag, gardiner, dukar till nära som bekanta i byn. Mommos händer vilade aldrig...

Klockan 18.00 blir det myskväll. Vi ska njuta värmt bröd som innehåller valnötter, mandel och torkade frukter och brödet ska brädas med riktigt smör! Sen blir det film och Perrot naturgodis; nam-nam:)!

4 kommentarer:

  1. Det där brödet såg ju riktigt smarrigt ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det smakade minst lika gott som det ser ut:)!

      Radera
  2. Grymt bra jobbat med teamets nya logga! Supersnygg :)

    SvaraRadera